Er du en erfaren leder, der kan styrke og opbygge et stærkt samarbejdende ledelseshold og sikre følgeskab? Vil du være med til at drive en ambitiøs agenda, der skal udvikle og styrke Toldstyrelsens varekontrol og ekspedition på grænsen, og vil du være med til at sikre endnu større synlighed og tydelighed i vores kontrolopgave samt ensartede kontrolprocesser? Så er du måske vores kommende underdirektør med ansvar for varekontrol og ekspedition.
Toldstyrelsen er i gang med en spændende forandringsproces med en ny strategisk og organisatorisk retning. En omskiftelig verden stiller nye krav til vores kontrolområde, og det kræver en styrkelse af styrelsens kontrolmæssige indsats. Vores kontrolområde er inddelt i henholdsvis varekontrol og ekspedition og samfundsbeskyttende kontrol.
Som underdirektør for varekontrol og ekspedition får du ansvar for at udvikle og implementere strategiske mål for afdelingen. Det omfatter fx ansvaret for, at kontroltryk og ventetid defineres og udmøntes i henhold til de stigende krav. Du får samtidig ansvaret for at sikre det juridiske grundlag for vores kontrolopgave og skabe ensartethed i vores processer. Vores ambition er at skabe endnu større tydelighed og synlighed i vores kontrol, og her får du en vigtig rolle.
Du bliver overordnet ansvarlig for ledelse af ledere på kontorchef- og funktionslederniveau og dermed for drift og videreudvikling af de ekspeditions- og kontrolenheder over hele landet, som effektivt forvalter EU’s regelsæt på toldområdet. Du får til opgave at styrke og opbygge et stærkt ledelseshold, hvor du sikrer følgeskab og samarbejde på tværs af hele ledergruppen.
Som underdirektør bliver du en del af Toldstyrelsens direktion, hvis ambition er at skabe en ny og stærk retning for Toldstyrelsen. Du vil sammen med underdirektøren for samfundsbeskyttende kontrol få mulighed for at sætte dit eget aftryk på kontrolområdet, og sammen skal I levere fagligt stærke resultater. Samtidig vil I bidrage aktivt til at sætte den strategiske retning for hele styrelsen. Du får en bred berøringsflade såvel internt i Toldstyrelsen og resten af Skatteforvaltningen som eksternt på tværs af faggrænser, myndigheder og organisationer. Du får en vigtig opgave i at vedligeholde og styrke vores samarbejde med øvrige myndigheder – både i indland og udland. Du bliver også en del af styrelsens operationsstab, som ledes af Toldstyrelsens direktør.
Erfaring med ledelse af ledere, fokus på resultater og interesse for kontrol af varer på grænsen
Du har erfaring med ledelse af ledere, kan se komplekse problemstillinger i et helhedsorienteret perspektiv og tænker gerne langsigtet og strategisk. Det er en fordel, hvis du har erfaring med minister- og departementsbetjening og har en juridisk uddannelsesbaggrund. Det er også en fordel, hvis du har erfaring med kontrolindsatser fra andre myndigheder som fx politiet, anklagemyndigheden eller forsvaret.
Vi lægger desuden særlig vægt på, at du:
- formår at lede og udvikle kontorchefer og funktionsledere, herunder at motivere, coache og sikre faglig udvikling
- kan kommunikere tydeligt og meningsfyldt om rammer og retning, både skriftligt og mundtligt, og på den måde kan sikre gennemsigtighed over for borgere, virksomheder og det politiske niveau
- er en troværdig og handlekraftig leder, der kan skabe faglige resultater med en høj grad af kvalitet og legalitet
- kan etablere og vedligeholde samt udvikle tætte samarbejdsrelationer, såvel internt som eksternt
- har erfaring med driftsledelse fra strategisk niveau og et stort styringsmæssigt fokus.
Vi sikrer effektiv toldkontrol Toldstyrelsen bygger på en kultur præget af faglighed, ansvar, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer.
Styrelsen har ca. 1.000 medarbejdere fordelt over hele landet. Vi kommer med vidt forskellige baggrunde og fagligheder – men vi er alle drevet af at tage del i en vigtig opgave, og vi er stolte af de resultater, vi skaber. I kontrolenhederne arbejder vi hver dag på at sikre det danske samfund mod ulovlige og farlige varer og på, at virksomheder og borgere betaler den korrekte told.
Kontakt og ansættelsesvilkår Ansøgning med CV og eksamensbevis bedes sendt via linket ”Søg stillingen” senest den 25. september 2023. Er du tjenestemand, stiles ansøgningen til Dronningen.
Spørgsmål besvares gerne af styrelsesdirektør Christian Lützen. Send venligst SMS til 72 37 77 52 for at aftale tidspunkt.
Første samtaler afholdes i Aarhus den 2. oktober 2023. Derudover skal du afsætte tid til tests og case, hvis du går videre i rekrutteringsprocessen. Testtilbagemeldingssamtale afholdes virtuel i uge 40. Anden samtale afholdes i Aarhus den 13. oktober 2023.
Der vil forud for ansættelsen blive indhentet straffeattest og referencer.
Tiltrædelse pr. 1. december 2023 eller efter aftale.
Du skal være opmærksom på, at din ansættelse sker under forudsætning af, at du kan sikkerhedsgodkendes til klassifikationsgraden [HEMMELIGT], da du skal arbejde med klassificerede informationer og systemer. Sikkerhedsvurderingen sker på baggrund af en sikkerhedsundersøgelse, som foretages af PET.
Løn og ansættelsesvilkår forhandles i overensstemmelse med rammeaftale om kontraktansættelse af chefer i staten. Stillingen indplaceres i løngruppe 2, svarende til lønramme 38. Stillingen forventes besat på åremål. Du bliver ansat i Skatteministeriet med tilhørende institutioner.
Arbejdsstedet er Slet Parkvej 1-3, 8310 Tranbjerg eller Carlsensvej 8, 4600 Køge.
Læs mere om ansættelse i Toldstyrelsen på
toldst.dk/job.